Search

Marieke Riks Concept Artdirector Design trainingen

Wie ben ik?

Ik ben Marieke Riks, een zeer ervaren artdirector en designer.

Het klinkt misschien cliché maar de passie voor vorm en beeld zit diepgeworteld in mijn DNA.

Ik ontwerp online uitingen en huisstijlen, bedenk en ontwikkel tijdschriften. Je kan bijna geen tijdschrift vinden waar ik niet op de een of andere manier voor heb gewerkt.

Een aantal jaar geleden kreeg ik de behoefte op een andere manier te gaan werken, met meer diepgang en diversiteit. In mijn zoektocht ben ik verschillende dingen gaan doen.

Ik volgde een studie Toekomstonderzoek. Het is bijzonder boeiend om te begrijpen hoe onze huidige tijdsgeest van invloed is op onze waarden en behoeften. Ik heb onder andere onderzoek gedaan naar trends op het gebied van geluk. Deze studie heeft me niet alleen nieuwe inzichten opgeleverd, maar is ook een waardevolle aanvulling gebleken op mijn overige werk.

Daarnaast heb ik lesgegeven in Visual Design en Beeldredactie. In het begin was dit buitengewoon spannend. Dit avontuur begon precies op het moment dat de Covid-pandemie uitbrak waardoor ik meteen online aan de slag moest. Desondanks besefte ik gelijk dat het een heerlijk gevoel is mijn passie en kennis te delen en cursisten de grondbeginselen van mijn werk bij te brengen. Ze keer op keer te verrassen en te laten beseffen dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Iedereen kan Design en Beeldredactie leren. Iedereen is creatief. Bovendien ontdekten mijn studenten dat ogenschijnlijk subtiele aanpassingen een groot verschil kunnen maken.

Na verloop van tijd stelde ik mijzelf steeds vaker de vraag: hoe kan ik alles samenvoegen? Ik wilde mijn “vroegere” werk niet loslaten maar juist combineren met een intense drang om ondernemingen en merken te ondersteunen bij het begrijpen en versterken van hun Look & Feel. Lange tijd meende ik dat ik een keuze moest maken. Maar niets blijkt minder waar te zijn.

Hoe?

1

Concept | Art Direction | Design

Vanuit jouw plannen, jouw product en jouw toegevoegde waarde ontwerp ik nieuwe ideeën en concepten waar inhoud en vorm elkaar versterken.

Mijn uitgangspunt is dat iedere brand, business of persoon een eigen verhaal heeft. Ik ga altijd op zoek naar het verhaal achter een brand, business, project of persoon. Het ‘iets’ wat een bepaalde activiteit, doelstelling of mens uniek maakt.

Je kan bij mij terecht voor alle denkbare uitingen. Ik werk aan grote én aan kleine opdrachten. Ik kan het hele traject van begin tot eind produceren, eventueel in samenwerking met professionals uit mijn eigen netwerk.

2

Coaching/online learning

Zijn jouw business of brand gegroeid, maar heb je het gevoel dat de Look & Feel niet helemaal past bij het beeld dat je voor ogen hebt? Of sta je aan het begin van je reis als ondernemer en zoek je naar de juiste richting?

Wil je daar zelf mee aan de slag?
Ontdek dan de kracht van treffende Look & Feel die jouw identiteit omarmt! Geef vorm aan jouw merkwaarden door weloverwogen keuzes te maken op het gebied van vormen, kleuren en lettertypen.

Ik help je stappen te zetten naar een sterke Look & Feel. Samen analyseren we je uitingen en leer je basisregels voor een effectieve Look & Feel.

Expertise

concept | art direction | design | beeldredactie | trends | trainingen | coaching

Ik werk en heb gewerkt voor o.a.:

| Albert Heijn | Bake My Wish | Bever | BMW Magazine | Competence Factory | Cooqing | Flair | Heineken | Karwei | Kikkoman | KLM | L’Officiel.NL | Libelle | Margriet | Nouveau | Ouders van Nu | Patrimonia | Pink Ribbon | Rituals | Tulp keukens | Van Hell juweliers |